Kontakt

Citroen Jumpy – historia, wersje wyposażenia, silniki, cennik

Citroen Jumpy to kwintesencja współpracy marek w dążeniu do stworzenia świetnego auta. Dzisiaj poznacie historię tego wana, charakterystykę obecnej generacji, a także dostępne jednostki napędowe.

Citroen Jumpy – historia modelu w pigułce

Citroen przez zagorzałych fanów motoryzacji z pewnością jest kojarzony z rozwiązań nietypowych, które nie wszystkim przypadną do gustu, lecz z pewnością nie pozwalają obok siebie przechodzić obojętnie. Taki stan rzeczy obowiązuje nie tylko w przypadku konstrukcji osobowych, ale również dostawczych, a także… modeli z pogranicza. Pod koniec XX wieku Citroen bowiem naprawdę mocno zaczął stawiać na auta, które mogą tak naprawdę służyć do obu celów. Mimo że więcej najczęściej mówi się o Citroenie Berlingo, który jest protoplastą segmentu kombiwanów, tak wcześniej samochodem, który pełnił zarówno rolę dostawczą, jak i osobową, był powstały parę lat wcześniej Citroen Jumpy.

Pierwsza generacja tego samochodu trafiła na rynek w 1994 roku. Była to jednak część większego projektu – tak zwanego Eurovana, tworzonego wspólnie przez koncern PSA, do którego należał wtedy Citroen, a także koncernu Fiata. W taki sposób Jumpy, który uzupełnił lukę w gamie modeli dostawczych francuskiego producenta, trafił na rynek jako konstrukcja bliźniacza względem Fiata Scudo oraz Peugeot Experta. Chociaż był to wan segmentu D, cechował się on dość nietypowym wyglądem, a także kompaktowymi rozmiarami, uzupełnianymi jednak przez sporą przestronność wnętrza. Eurovan wszedł na rynek z buta, otrzymując nagrodę dla Samochodu Dostawczego Roku 1995. Warto również wspomnieć, iż jak na samochód dostawczy w tamtym okresie, Jumpy mógł pochwalić się całkiem bogatym wyposażeniem, a także bardzo różnorodną gamą silnikową. Dobranie odpowiedniego motoru dla swoich potrzeb nie było więc większym wyzwaniem.

Pierwsza generacja Citroena Jumpy była produkowana przez aż 13 lat. W 2007 roku jednak do gry weszło drugie wcielenie tego auta, a przy okazji Eurovan drugiej generacji. Do Fiata oraz Peugeota dołączyła się jednak jeszcze Toyota, która podpięła się pod tę konstrukcję produkując model ProAce. Zrobiła to jednak bowiem na ostatnią chwilę, bo dopiero w 2013 roku. Tym samym Toyota ProAce na rynku spędziła zaledwie trzy lata.

Co do samego samochodu, stawiał on na trochę bardziej odważną stylistykę, choć ogólny koncept, a także bryła pojazdu nadal nawiązywała do naprawdę udanego pierwowzoru. Widać było jednak, że sam Citroen próbował tchnąć w Jumpy’ego więcej osobowości, dzięki której mógłby się on odróżnić od swoich bliźniaków. W tym aucie rozdzielono również odmianę dostawczą od osobowej. Ta druga była zdolna do równoczesnego przewozu nawet dziewięciu osób, dostawczak zaś mógł chociażby pochwalić się przestrzenią załadunkową o pojemności do nawet 7 metrów sześciennych.

Citroen Jumpy – dane techniczne i dostępne wersje wyposażenia

Citroen Jumpy III produkowany od 2016 roku nie ma już za wiele wspólnego z Eurovanem, chociaż nadal posiada on sporo bliźniaków wśród takich producentów, jak Fiat, Opel, Peugeot czy Toyota. Względem poprzedników jednak stał się on o wiele większy. Dostępne są trzy wersje tego auta pod kątem długości, mierzące kolejno 4606, 4956 oraz 5306 mm. Szerokość i długość pozostają zaś niezmienne – kolejno 1920 oraz 1905 mm. Warto jednak wspomnieć, iż obecnie dostępne w sprzedaży są tylko dwa największe warianty tego auta. Nie posiada ono konkretnych wersji wyposażenia, co w przypadku samochodów dostawczych jest normą. Możemy jednak przebierać wśród bardzo mocno rozbudowanego wyposażenia dodatkowego, które możemy ze sobą dowolnie łączyć.

Citroen Jumpy – gama silnikowa

Gama silnikowa Citroena Jumpy opiera się głównie na turbodoładowanych dieslach. W przypadku 1.5 BlueHDI mamy do wyboru warianty o mocy kolejno 100 oraz 120 koni mechanicznych. Na trochę więcej możemy jednak liczyć w przypadku 2-litrowego motoru BlueHDI. Tutaj dostępne są opcje o mocy albo 145, albo 180 KM. W gamie możemy znaleźć również Citroena e-Jumpy, który może pochwalić się jednostką elektryczną o mocy 136 koni mechanicznych oraz akumulatorem o pojemności 50 lub 75 kWh w zależności od wybranej wersji.

Sprawdź także nasze samochody