logo

Kontakt

Citroen C5X – historia, wersje wyposażenia, silniki, cennik

Citroen C5X to wskrzeszenie do życia bardzo popularnego modelu francuskiego producenta. Jak jednak on powstał, a także jakie możemy znaleźć w ofercie wersje wyposażenia oraz jednostki napędowe?

Citroen C5X – historia modelu w pigułce

Citroen bardzo lubi eksperymentować ze swoimi samochodami, oferując klientom coś, czego z pewnością nie będą w stanie znaleźć nigdzie indziej na rynku motoryzacyjnym. Ma to oczywiście swoje plusy i minusy. Z jednej strony takie podejście pozwoliło Francuzom na stworzenie wielu wybitnych modeli, które były szeroko nagradzane przez prasę motoryzacyjną, a także zdobywały serca klientów. Z drugiej jednak strony tak szerokie eksperymenty omal nie doprowadziły w pewnym momencie do upadku marki. Obecnie jednak Citroen funkcjonuje płynnie, a co najważniejsze – nadal nie boi się eksperymentować, czego dowodem jest Citroen C5X.

By jednak móc zacząć rozmawiać o C5X, nie możemy nie wspomnieć o całej linii C5, która zadebiutowała na rynku w 2001 roku. Od początku był to samochód klasy średniej, który miał dawać coś więcej trochę bardziej wymagającym klientom. Auto to było dostępne w odmianach liftback oraz kombi. Mimo że był to jeden z tych projektów, który nie bawił się w większe eksperymenty pod kątem designu, co było solą w oku zagorzałych fanów marki, paradoksalnie to przełożyło się na naprawdę imponującą sprzedaż pierwszej generacji tego auta. Wbrew opiniom o francuskich samochodach, C5 jest pojazdem naprawdę trwałym i wdzięcznym w utrzymaniu. Citroen oczywiście przyzwyczaił nas również do tego, że nie boi się stawiać na imponujące rozwiązania technologiczne. Jak na początek XXI wieku, C5 wyróżniało się pod tym względem na tle najbliższych konkurentów w segmencie D.

Druga generacja auta, która na rynku zadebiutowała w 2008 roku, zaczęła się trochę odważniej bawić z designem, chociaż nadal nie możemy tutaj mówić o stosowaniu rewolucyjnych rozwiązań. Nadal jest to poprawny pod kątem stylistycznym sedan (albo kombi), które może pochwalić się świetnym komfortem użytkowania, a także dobrymi silnikami. Trudno jednak było walczyć ze zmianami na rynku – sprzedaż sedanów i kombi systematycznie spada na rzecz crossoverów oraz SUV-ów. To właśnie dlatego w 2017 roku C5 odeszło (jak się okazało chwilowo) do lamusa i zostało ono zastąpione crossoverem C5 Aircross, co nie spodobało się wielu osobom ceniącym Citroena za płynięcie pod prąd.

W 2021 roku, czyli po czterech latach, mogliśmy jednak po raz pierwszy ujrzeć nowego Citroena C5, a właściwie Citroena C5X. Czym dokładnie jest ten samochód? Cóż, w materiałach promocyjnych mogliśmy przeczytać, że jest to połączenie sedana, kombi oraz crossovera i patrząc na ten samochód z boku trudno nie odnieść wrażenia, że tak właśnie jest. Chociaż oficjalnie C5X klasyfikowany jest jako kombi, odpowiednie określenie jego klasyfikacji może przyprawić nas o ból głowy, chociaż to akurat nie jest aż tak istotną kwestią.

Citroen C5X – dane techniczne i dostępne wersje wyposażenia

Citroen C5X jest całkiem spory, nawet jak na segment D. Może on pochwalić się 4805 mm długości, 1865 mm szerokości oraz 1485 mm wysokości. Samochód ten dostępny jest w czterech różnych wersjach wyposażenia: FEEL, FEEL Pack, SHINE oraz SHINE Pack.

Citroen C5X – gama silnikowa

Gama silnikowa Citroena C5 nie jest na ten moment mocno rozbudowana, chociaż trzeba brać poprawkę na to, że model ten znajduje się na rynku europejskim dopiero od kilkunastu miesięcy. Obecnie możemy go otrzymać z jednostką benzynową 1.2 PureTech generującą moc na poziomie 130 koni mechanicznych, a także silnikiem hybrydowym w odmianie plug-in (PHEV), którego moc oscyluje już na poziomie 179 koni mechanicznych.

Citroen C5X – obecny cennik

Cena wyjściowa Citroena C5X niewątpliwie nie należy do najniższych. Już za standardowy pakiet FEEL przyjdzie nam zapłacić co najmniej 160 850 złotych. Warto wspomnieć przy tym, że wersja SHINE to już minimum 182 850 złotych, zaś SHINE Pack to koszt minimum 243 700 złotych. Pomiędzy SHINE a SHINE Pack skok cenowy jest więc spory, lecz nie bierze się on mimo wszystko znikąd.

Sprawdź także nasze samochody