Citroen Jumper to prosty, lecz uniwersalny dostawczak. Jaka jest jego historia, jakie silniki spotkamy pod maską i ile trzeba obecnie za niego zapłacić?
Citroen Jumper – historia modelu w pigułce
Jeżeli chodzi o markę Citroen, kojarzymy ją oczywiście nie tylko z samochodów osobowych. Bardzo istotne w ich gamie są również i dostawczaki, które pod kątem udziału w rynku radzą sobie wręcz o wiele lepiej niż pojazdy przeznaczone do przewozu osób. Tak samo, jak w przypadku wszystkich innych modeli, Citroen lubi tutaj kombinować i tworzyć trendy, choć oczywiście nie zawsze się one przyjmują. Co zaś w przypadku takiego modelu, jak Citroen Jumper? Cóż, tutaj możemy mówić o większej zachowawczości, lecz nie przełożyła się tutaj na niższą jakość czy popularność – w tym aspekcie jest bowiem nadal naprawdę dobrze.
Pierwsza generacja Citroena Jumpera ujrzała światło dzienne w 1994 roku, chociaż początek prac nad tym autem datuje się jeszcze siedem lat wcześniej. Jest to konstrukcja stworzona razem z Peugeotem oraz Fiatem, a modele Boxer oraz Ducato od tych producentów są względem Jumpera modelami bliźniaczymi. O przyjęciu przez rynek tych aut niech świadczy fakt, że w 1995 roku Jumper, Ducato oraz Boxer otrzymały ex aqueo (jako że tak naprawdę są to te same konstrukcje) nagrodę dla Samochodu Dostawczego Roku. Przełożyło się na to między innymi postawienie nacisku na opływowość pojazdu, by generował on jak najmniej oporu dynamicznego. Jumper stał się pojazdem naprawdę popularnym nie tylko w Europie, ale również i na innych rynkach. Dla przykładu w momencie, gdy produkcja pierwszego wcielenia Berlingo została zakończona na Starym Kontynencie w 2006 roku, w Brazylii samochód ten był produkowany… do 2018 roku!
Chociaż o obecnie produkowanych generacjach najczęściej wspominamy już w akapicie o danych technicznych, w tym wypadku trzeba zrobić trochę inaczej. Wszystko ze względu na fakt, że nadal produkowana jest druga generacja Jumpera, rezydująca na rynku motoryzacyjnym od… 2006 roku. Produkowana jest we Włoszech oraz, co ciekawe, w Polsce (a dokładniej w Gliwicach). Dokładniej rzecz ujmując, mowa tu o wersji poliftowej, która na rynku pojawiła się w 2014 roku. Po raz kolejny mocny nacisk położono na aerodynamikę, jeszcze mocniej redukując współczynnik oporu powietrza. Poza tym dołożono wszelkich starań, by Jumper, a także wszystkie jego bliźniacze konstrukcje – kolejno Fiat Ducato, Opel Movano, Peugeot Boxer oraz RAM ProMaster – były możliwie jak najbardziej praktyczne. Nie ma tutaj więc zbyt wielu udziwnień, lecz nacisk położono na funkcjonalność, która znajduje się na bardzo wysokim poziomie.
Citroen Jumper – dane techniczne i dostępne wersje wyposażenia
Jak na furgon przystało, Citroen Jumper dostępny jest w naprawdę wielu wersjach, jeżeli chodzi o rozmiary. Możemy natrafić aż na sześć różnych konfiguracji, dzięki czemu dopasowanie Jumpera do naszych potrzeb czy preferencji nie będzie stanowić żadnego większego problemu. Długość tego modelu waha się od 4963 mm do nawet 6363 mm, zaś wysokość mieści się w przedziale 2254-2760 mm. Szerokość zaś jest niezmienna niezależnie od tego, na jaki typ ostatecznie się zdecydujemy – 2050 mm. Przestrzeń załadunkowa waha się zaś od 8 do 17 metrów sześciennych, zaś jego ładowność mieści się w przedziale 1075-1945 kilogramów.
Warto wspomnieć, że w przypadku tego samochodu nie jesteśmy w stanie wyróżnić konkretnych wersji wyposażenia – do każdego modelu możemy jednak przebierać spośród kilkunastu pakietów, które możemy dowolnie pomiędzy sobą konfigurować.
Citroen Jumper – gama silnikowa
Oferta jednostek napędowych w przypadku Citroena Jumpera nie jest skomplikowana. W przypadku silników spalinowych jedyną opcją jest turbodoładowany diesel 2.2 BlueHDI o mocy 120, 140 lub 165 koni mechanicznych. Warto jednak wspomnieć o funkcjonującej obok odmianie elektrycznej z silnikiem o mocy 121 KM oraz akumulatorze o pojemności 37 lub 75 kWh, który oczywiście ma wpływ na zasięg auta.
Citroen Jumper – obecny cennik
Ceny spalinowego Citroena Jumpera zaczynają się od 128 850 złotych, zaś za największy i najmocniejszy wariant zapłacimy minimum 163 650 złotych. Kwoty jednak drastycznie rosną, jeżeli zdecydujemy się na wariant elektryczny. Ceną minimalną jest tutaj… 289 246 złotych!