Kontakt

Citroen C5 Aircross – historia, wersje wyposażenia, silniki

Citroen C5 Aircross od momentu swojej premiery budzi wokół siebie kontrowersje. Dlaczego jednak tak się dzieje i co ten samochód jest w stanie nam zaoferować?

Citroen C5 Aircross – historia modelu w pigułce

Jeżeli mamy szukać w świecie motoryzacji marki, która naprawdę lubi i nie boi się eksperymentować, w tej grupie niewątpliwie wypada wręcz umieścić Citroena. Francuzi od kilkudziesięciu lat bardzo lubią bawić się formą, co wychodzi im raz lepiej, raz gorzej. Takie podejście jednak doprowadziło ich niejednokrotnie do wielu nagród czy po prostu uzyskania szacunku oraz popularności u klientów, co oczywiście tylko zachęcało tego producenta do dalszych eksperymentów na żywym organizmie, jakim jest rynek motoryzacyjny. Bardzo dobrym przykładem jest tutaj Citroen C5 Aircross. Ogłoszenie tego auta wywołało gigantyczne kontrowersje i smutek u fanów francuskiego przedsiębiorstwa, lecz gdy auto to już trafiło do salonów, podejście mocno się zmieniło. Zacznijmy jednak od początku, by zrozumieć dokładnie, jakim modelem jest tak właściwie Citroen C5 Aircross.

Citroen C5 Aircross wywodzi się niejako z linii modelowej Citroena C5 – sedana segmentu D, który wszedł do rodziny francuskiej marki na samym początku XXI wieku. Trzeba przyznać, że sedan a SUV to mało pokrewne względem siebie typy nadwozia. Co więc doprowadziło do tak drastycznej zmiany? Cóż, mniej więcej od początku drugiej dekady XXI wieku crossovery i SUV-y zaczęły niesamowicie nabierać na popularności, a rynek motoryzacyjny jest ograniczony. Na całej rewolucji najbardziej straciły więc sedany i kombi, co oczywiście było naprawdę mocno widoczne na przykładzie słupków sprzedażowych.

Pierwszy Citroen C5 sprzedawał się naprawdę świetnie, lecz druga generacja nie radziła sobie na rynku już tak dobrze. To właśnie dlatego producent uznał, że pora wprowadzić odświeżenie gamy modelowej, co niestety fanom marki niezbyt przypadło do gustu. Klasyczny C5 został bowiem wycofany z rynku, a jego miejsce w gamie modelowej zastąpił SUV – Citroen C5 Aircross. Wielbiciele Citroenów mieli za złe szczególnie fakt, że nazwa użyta dla tego samochodu nijak ma się do tego, czym linia C5 była przez te wszystkie lata. Nie dość bowiem, że nie było już mowy o sedanie, a o pełnoprawnym SUV-ie, to na dodatek model ten zjechał kategorię niżej, do segmentu C.

Ostatecznie jednak Citroen C5 Aircross okazał się być samochodem naprawdę udanym. Ciekawa stylistyka z charakterystycznymi progami, które mogliśmy widzieć chociażby w autach z serii Cactus czy innych modelach Aircross, ogrom przestrzeni w środku, a także mocne zaawansowanie technologiczne sprawiły, że ostatecznie Citroen C5 Aircross został przez prasę i neutralnych fanów odebrany dość ciepło. W tym aucie bowiem postawiono na uniwersalność oraz komfort i ten cel zdecydowanie udało się osiągnąć.

Citroen C5 Aircross – dane techniczne i dostępne wersje wyposażenia

Citroen C5 Aircross zdecydowanie może pochwalić się przestronnością w środku, co jest szczególnie imponujące patrząc na wymiary zewnętrzne tego auta. Ten model posiada bowiem 4500 mm długości, 1840 mm szerokości oraz 1670 mm wysokości. Warto oczywiście wspomnieć również o bagażniku, który już na starcie może pochwalić się pojemnością 580 litrów, możliwą do rozszerzenia aż do 1630 litrów.

W przypadku Citroena C5 Aircross możemy przebierać spośród pięciu różnych wersji wyposażenia. Najtańszą opcją jest odmiana Feel, zaś następne (rosnąco pod kątem ceny) są Feel Pack, C-Series, Shine oraz Shine Pack.

Citroen C5 Aircross – gama silnikowa

Gama silnikowa Citroena C5 Aircross nie jest zbytnio rozbudowana, lecz zdecydowanie warto jest jej poświęcić osobny akapit. Na pierwszy ogień weźmy benzynową jednostkę 1.2 PureTech, bardzo dobrze znaną z innych modeli Citroena, zdolną do wykrzesania z siebie 130 koni mechanicznych. Podobna sytuacja jest z turbodoładowanym dieslem 1.5 BlueHDI – również jest to często występujący w gamie Citroena silnik i również jego moc wynosi 130 KM. Najbardziej imponować może wydajny silnik hybrydowy plug-in (PHEV), którego maksymalna moc wynosi 225 KM.

Sprawdź także nasze samochody